Abstract: Many efforts have been done by Indonesian  government to reform science education.  The essence of the reform lies on  decentralized  educational  system,  competence-based  curriculum,  and  reform  of  learning  paradigm.  The  new curriculum 2006 suggests that pedagogy at all educational levels should be student-centered. In fact, however,  many new  instructional  strategies  haven’t  really  implemented  in  teachers’  profession.  This  because  teacher s  don’t  have supporting teaching culture dan there is no adequate system for teachers’  professional development. The purpose of this  research  is  to  examine  the  process  of  lesson  study  as  an  innovative  approach  dan  to  see  its  effectiveness  in practice.    Research  subjects  were  19  persons  of  MGMP  chemistry  teachers  in  Pasuruan  City.  The  research  was conducted in  semester II 2008/2009  and  semester II 2009/2010.  Research design was descriptive qualitatively. Data was collected by observation, field note, interview and documentation and data in the form of interview transcript, field  note,  observation  record  and  document.  The  data  was  content -analised,  triangulated  with  other  data  and  the results were described qualitatively and narratively. Results reveal that the lesson study activities  done are effective in  improving  students’  active  participation,  instructional  practice  for  students  and  teachers’  acquisition  in professional development, teachers’ skills in classroom management, and  teachers have  positive perceptions towards the lesson study.

Abstrak: Berbagai upaya dilakukan pemerintah Indonesia untuk  memperbaharui  pendidikan sains. Esensi dari pembaharuan tersebut  terletak pada diterapkannya sistem pendidikan desentralisasi, kurikulum berbasis kompetensi dan reformasi paradigma belajar.  Kurikulum baru 2006 menyarankan  agar    pedagogi yang diterapkan di semua  level pendidikan seharusnya  berpusat  pada  siswa.  Namun  kenyataan  selama  ini  adalah  berbagai  strategi  pembelajaran  baru/  tidak pernah  benar-benar  diterapkan  dalam  profesi  mengajar  guru.  Penyebabnya  adalah  kultur  mengajar   guru  tidak mendukung  dan  tidak  ada  sistem  yang  memadai  dalam  pengembangan  profesi  guru.  Tujuan  penelitian  ini  adalah mengkaji proses lesson study, sebagai pendekatan inovatif, dan melihat keefektifannya dalam praktek pembelajaran. Subyek penelitian adalah guru-guru kimia MGMP di Kota Pasuruan sebanyak 19 orang. Penelitian dilakukan pada semester II 2008/2009 dan semester II 2009/2010.  Rancangan penelitian adalah deskriptif kualitatif. Data penelitian dikumpulkan  dengan  cara  observasi,  catatan  lapangan  (field  note),  wawancara,  dan  dokumentasi  dan  data  berupa transkrip interview, catatan lapangan,  catatan observasi dan dokumen. Data ini dianalisis kontennya, ditriangulasikan dengan data yang lain dan hasilnya dideskripsikan secara kualitatif  dan naratif. Hasil penelitian menunjukkan bahwa kegiatan  lesson  study  yang  telah  dilakukan  memberikan  hasil  yang  efektif  ditinjau  dari  meningkatnya  partisipasi aktif  siswa  dalam  pembelajaran,  meningkatnya  praktek  pembelajaran  yang  dilakukan  siswa  dan  perolehan   guru dalam pengembangan profesi, meningkatnya ketrampilan guru dalam mengelola kelas, dan persepsi guru yang positif tentang kegiatan lesson study.

Keywords:  chemistry teacher, chemistry instruction, inquiry, lesson study, professional development, studentcentered

Chat